Körkortstillstånd - Ansök i tid

Det absolut första är att ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Det kan du göra på körkortsportalen. Här finns det två alternativ;

1. Ansökan sker elektroniskt (fyll i dina uppgifter och hälsodeklarationen på webben). Sen återstår det endast att skicka in synintyget, vilket någon av Skaras optiker gärna hjälper dig med, exempelvis Fihn Optik. De skickar in intyget elektroniskt, (nämn att det är för körkortstillstånd).

2. Fyll i personuppgifterna och låt Transportstyrelsen skicka hem materialet hem till din bostad (där du är skriven) och fyll i allt, gör en synundersökning, därefter skicka allt i retur till Transportstyrelsen.

Det andra alternativet tar mer tid.

Beroende på vilken tid på året det är som du söker körkortstillståndet, tar det olika tid för Transportstyrelsen att behandla din ansökan. Anledningen till detta är att från vårkanten fram till mitten av sommaren blir det betydligt fler som ansöker om ett körkortstillstånd. Dessutom är det semesterperioder på sommaren och den stora ansamlingen av ansökningar kan medföra att väntan fortsätter en bit in på hösten.

Med andra ord, var ute i tid och planera väl.

Körkortstillståndsansökan

Det andra alternativet tar mer tid.

Med andra ord, var ute i tid och planera väl.

Körkortstillståndsansökan